onsdag 17. juni 2009

Hyggelig fergetur


Etter enda ett døgn med en urejerlig mage begynte jeg nå å bli i bedre form igjen. Det var godt å komme ombord i Tallink sin fine ferge M/S Romantica som går mellom Riga og Stockholm. Båten er ganske ny og tar 2.500 passasjerer.


Sykkelen ble forsvarlig festet før turen over Østersjøen. Dette er min 5. fergetur på reisen. Første turen var i desember fra Nyneshavn i Sverige til Gdansk i Polen. Så tok jeg ferge fra Livorno i Italia til Barcelona i Spania. Da jeg tok meg jobb som trailersjåfør i mars/april ble det to turer mellom Gøteborg og Kiel i Tyskland


Det er ganske utrolig hvor lett det går ann å bli kjent med folk. Ingen av oss fire personene rundt bordet hadde truffet hverandre tidligere. Vi kom i prat med hverandre mens vi ventet på ferga i Riga. Vi fant tonen og bestemte oss for å ta en felles middag ombord i fergen. Daiva (fra v.) fra Litauen var på veg til sin jobb i Stockholm. Hun jobber som sekretær for et Litauisk byggningsfirma med avd. i Sverige. Heikki fra Uppsala er pensjonist og hadde vært på en liten ferietur i Øst-europa og var på veg hjem. Vi fant forøvrig ut at vi hadde felles kjente i Uppsala fra den tiden jeg jobbet der først på åttitallet. Asta fra Litauen skulle til Stockholm for å besøke en nettvenn. Hun hadde friperiode fra sin jobb ombord på en oljerigg utenfor kysten av Nederland.
Posted by Picasa