torsdag 16. april 2009

Endelig kunne jeg sette kursen mot Norge igjen.

Jeg er nå fullastet og kan sette kursen nordover, men først må jeg innom en grense ekspedisjon som ligger på Hollandsk side av grensa mot Tyskland for å få ordnett tollpapirer. Disse papirene trenger jeg når jeg skal passere grensa på Svinesund og ut av EU området. Inne i EU området var det ikke noe papirarbeid på landegrensene. Eneste jeg måtte passe på var kjøpe vegavgift for å kjøre i de forskjellige landene. Dette varierte fra land til land. I Sverige, Nederland og Luxenburg måtte en kjøpe dagsavgift ut fra hvor tung bilen var og fra hvilken Euroklasse bilen har i forhold til eksosutslipp. I Tyskland ble avgiften registrert fra en sattelittsender som bilen er utstyrt med. Denne begynte automatisk å telle med en gang jeg passerte grensa til tyskland og stoppet når en passerte ut igjen. Denne kunne politiet kontrolere i fart ved å kjøre opp på siden av bilen på motorveien. I de øvrige landene Frankrike og Spania betalte en avgiften i form av bompenger.

En skikkelig tungtransporter på grensa mellom Tyskland og Holland

Bilen var bekvem å bo men etter nesten 14 dager i mye varmt vær begynte nok behovet for klesvask og sengetøyskift å melde seg

Grensestasjon i Hengelo, Nederland
Posted by Picasa