Jeg er nå fullastet og kan sette kursen nordover, men først må jeg innom en grense ekspedisjon som ligger på Hollandsk side av grensa mot Tyskland for å få ordnett tollpapirer. Disse papirene trenger jeg når jeg skal passere grensa på Svinesund og ut av EU området. Inne i EU området var det ikke noe papirarbeid på landegrensene. Eneste jeg måtte passe på var kjøpe vegavgift for å kjøre i de forskjellige landene. Dette varierte fra land til land. I Sverige, Nederland og Luxenburg måtte en kjøpe dagsavgift ut fra hvor tung bilen var og fra hvilken Euroklasse bilen har i forhold til eksosutslipp. I Tyskland ble avgiften registrert fra en sattelittsender som bilen er utstyrt med. Denne begynte automatisk å telle med en gang jeg passerte grensa til tyskland og stoppet når en passerte ut igjen. Denne kunne politiet kontrolere i fart ved å kjøre opp på siden av bilen på motorveien. I de øvrige landene Frankrike og Spania betalte en avgiften i form av bompenger.
En skikkelig tungtransporter på grensa mellom Tyskland og Holland
Bilen var bekvem å bo men etter nesten 14 dager i mye varmt vær begynte nok behovet for klesvask og sengetøyskift å melde seg
Grensestasjon i Hengelo, Nederland